keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Vituix-Man Pokerijohtamista

1. I am Good and Talent Leader
=(Bonus?)=
2. I am keen on this game
=(I quit my day-job?)=
3. The markets are decreasing - economical downtime!
=(Salary decrease ? employee co-operation negotiations?)=
















Toinen tarina johtamisesta:
 Yritys teki huipputuotetta - teknologialtaan alansa parasta. Tuote oli todellinen erikoisvaatimusten täyttäjä.

Myynti kahvipöydässä valitteli tuotteen kovaa hintaa, että ei sitä saa myytyä. R&D:n ja tuotannon tulisi tehdä kustannustehokkuutta tuotteelle.

Johto investoi kustannustehokkuuteen.

Tuote uudelleen suunniteltiin helpommin valmistettavaksi.
Tuotannossa leikattiin. Alihankintaa halpatyömaihin, investointeja vähennettiin, yleiskuluja vähennettiin. Semmosta perussettiä kustannusten vähentämiseen.
Osto hankki halvempia komponentteja ja uusia toimittajia.

Samaan aikaan tuotetta myytiin asiakkaan tarpeen täyttävällä hinnalla. Kate lähes nollissa. Kustannustehokkuus-toimenpiteiden jälkeen maksetaan nuo tappiot uusilla myynneillä.

Myyjät pääsi myynti tavoitteisiin ja saivat bonarinsa.
Tulos tavoitteet jäivät, joten muu organisaatio ei saanut bonuksiaan.

Kustannustehokkuus toimenpiteet toimi ja tuotteen tuotantokustannukset saatiin alas.
Katteet parani ja onnistumisia juhlittiin ja jaettiin kehityshommista bonareita. Muutamia uusia asiakkaita tuli taloon.

Johdolle tuli yllättäin vanhoilta asiakkailta palautetta tuotteiden ja palvelun huonosta laadusta. Markkinatutkimuksissa kilpailijat olivat hivuttautuneet teknologiajohtaja-paikoille.
Vanhat asiakkaat reklamoivat ja kustannuksia syntyi asioden korjaamisesta.
Tulos romahti -> YT -> se tavallinen tarina.

Mitä oikeasti tapahtui:
- Vanhojen asiakkaiden omat asiakkaat olivat laman kimpussa, eikä he tarvineet tuotteita
- Myyjille oli asetettu myyntitavoitteet ilman kate tavoitetta
- Myyjät lähti uus-asiakashankintaan
- Uudet asiakkaat eivät tarvinneet huipputeknikkaa vaan halpatuotetta
- Tuotteen ominaisuuksia, jotka olivat vanhoille asiakkaille tärkeitä, karsittiin kustannukset edelle menttaalilla.
- Uudet asiakkaat sai aluksi ylilaatua alihintaan.
- Vanhat asiakkaat sai tilauksia, ja heille myytiin vanhaan hintaan "uutta tuotetta"
- Eihän ne kestänyt vaativissa olosuhteissa

Tämä yritys oli myyntijohtoinen ei asiakkaan tarpeen täyttämislähtöinen. Tärkeintä oli saada myynnin bonukset täyttymään keinolla millä hyvällä. Oikeasti.

Jos myyjä yrittää myydä haluaa myydä Mersun Ladan hinnalla, onko hän ajantasalla?
Samalla vaaditaan Ladan osista rakennettavan Mersuja?
Tai että apina osaa hitsata/koodata?




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti